Las compras de proximidad, una apuesta por la economía sostenible y saludable

Pequeños comercios abren tiendas virtuales de productos de proximidad para reconectar los puentes entre productores y consumidores.

 

La crisis de la Covid-19 ha cambiado algunos paradigmas establecidos y nos ha hecho plantearnos muchas cosas que no hacíamos del todo bien. El consenso social en cuanto al respeto al medio ambiente y al uso que hacemos de los recursos naturales ya era una tendencia creciente en muchos ámbitos sociales y empresariales antes de la pandemia, pero quizás ahora hemos visto más claramente y con ejemplos prácticos por qué es importante que hagamos las cosas de una manera más sostenible.

  •  Del campo a casa

La compra de proximidad ha ganado relevancia, especialmente por el largo período de confinamiento que nos ha restringido los desplazamientos y nos ha concienciado en la importancia de apoyar al productor local y a los pequeños comercios que nos ahorran largos desplazamientos mientras ofrecen una atención personalizada que es difícil encontrar en grandes superficies comerciales.

La industria alimentaria ha seguido en pleno funcionamiento, pero la ausencia de turismo, junto con el cierre del gremio de la restauración, ha roto los canales de distribución habituales. Por suerte, vivir en la época digital ha facilitado que muchos productores locales catalanes hayan encontrado una alternativa gracias a las nuevas tecnologías, asociándose muchos de ellos en iniciativas para construir un puente virtual entre productores y consumidores.

Han surgido infinidad de proyectos y plataformas en la red, muchas sin ánimo de lucro y con un único objetivo de facilitar un espacio común, como si se tratara de un mercado de calle de toda la vida, para que pequeños comerciantes sin los recursos económicos de las grandes superficies pudiesen tener su tienda virtual y ofrecer sus productos a un público que no podía salir a la calle, pero que tenía más tiempo que nunca para pasar horas delante de una pantalla.

  •  Cocinamos en casa y más saludable

Sí, también pedimos más comida para llevar, pero parece que muchos han descubierto que su vocación en la vida es ser chef, o quizás panadero, si nos fijamos en la total desaparición de la harina de los estantes de los supermercados los primeros días del confinamiento. Sea como fuere, tenemos más tiempo para cocinar y así también matar el aburrimiento después de ver todas las películas y series y de haber aprendido cinco idiomas y obtenido másteres en todo tipo de estudios totalmente prescindibles, o de pasar horas teletrabajando, también producto de esta nueva normalidad.

Los vídeos de recetas de cocina de YouTube son más populares que nunca, así como la cocina con productos frescos, y aquí la compra de proximidad juega un papel clave que esperemos que mantenga de aquí en adelante.

Trabajar desde casa y las restricciones en la restauración también han cambiado las horas de nuestras comidas, de forma que comemos a horas más racionales, con el subsiguiente beneficio para nuestra salud.

La compra de proximidad de productos agroalimentarios procedentes de la tierra y de la ganadería, elaborados en favor del consumidor y respetando la sostenibilidad de nuestro entorno, nos conduce a comer mejor, a apoyar a nuestros pequeños productores, y la reconexión con el entorno natural, que ahora es más apreciado que nunca; son solo algunas de las tendencias que nos han quedado de la pandemia y por las que podemos estar agradecidos.

Si te ha gustado esta noticia, te recomendamos:

Comunidad

La Tavella: empresas de proximidad que inspiran

6min lectura

Una apuesta por la sostenibilidad y el compromiso social

Economía

Productos de proximidad

7min lectura

La opción preferente de los catalanes a raíz de la pandemia

Economía

La banca comunitaria

4min lectura

Ayudar a hacer sostenible la economía en Cataluña



Equip Editorial Equip Editorial
  1. Pere Maria EstremPere Maria Estrem says:
    Pere Maria

    Hi ha bones opcions de proximitat.

    • Jordi CollJordi Coll says:
      Jordi

      Sí, n’hi solen haver a prop nostre… Moltes gràcies pel teu comentari, Pere!!!

      Hace 7 meses
  2. Jordi MorenoJordi Moreno says:
    Jordi

    Les compres de proximitat són genials!👌👏👏👏

  3. Daniela SimónDaniela Simón says:
  4. Ricard Calvo VilanovaRicard Calvo Vilanova says:
    Ricard

    Bones costums

  5. Manel LopezManel Lopez says:
  6. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  7. alicia Coiduras Charlesalicia Coiduras Charles says:
    Alicia

    Quan era petita teniem de veïna una pagesa que anaba a conrear i cuidar el seu hort i venia als veïns i tb conill i gallines que cuidaba,la sra Pilar ja va ser precursora de venda de proximitat

  8. Esther CanovasEsther Canovas says:
    Esther

    Bones costums

  9. August CorronsAugust Corrons says:
    August

    Les monedes locals, ja implementades en uns quants municipis de Catalunya, promouen precisament la reactivació del comerç de proximitat i la compra responsable. La importància de la comunitat…!!!

    • Eve Doña says:

      Ben dit August! La unió fa la força i el comerç responsable ens fa conscients d’això. Gràcies pel teu suport.

      Hace 3 años
  10. Josep RuaixJosep Ruaix says:
  11. Anna RibesAnna Ribes says:
    Anna

    Hi estic totalment d’acord. És important donar suport a les nostres petites empreses, perquè en depenen moltes families.

    • Marc Jara Gimeno says:

      Totalment, Anna. Construir comunitat també passa per aquí i està en les nostres mans i decisions. Moltes gràcies pels teus comentaris.

      Hace 3 años
  12. Anna PortabalesAnna Portabales says:
    Anna

    Totalment d’acord. Jo visc a l’Alt Empordà, a la zona més rural i sense serveix. Els dimecres arriba el peix, fent sonar el clàxon, com descriu la Pilar, obre portes i pots triar… En quant a la cistella ecològica, per cert visc a Cistella, compro a una emprenedora valenta, la Marta, els productes segons la temporada i la climatologia, amb total garantia, hort ecològic, formatges de cabra del seu ramat, ous de pastura “La Cloella” ús la recomano, si algú és de la zona. Gràcies!

    • Pilar Oltra Vigueras says:

      Que maco Anna, saber que encara segueix viu aquest sistema, anoto el teu racó perquè com a enamorada de l’Empordà, el vull conèixer i testar-ho. Gràcies per la teva aportació i per voler-la compartir a la comunitat.

      Hace 3 años
  13. Anónimo says:

    Jo visc al casc antic del meu poble i només surto d’ell , per anar a la feina o quan no ting mes remei , crec que comprar a les nostres botigues de proximitat i o els nostres productes de kilometro 0 , tindria que ser algo obligat per un bon ciutadà .

    • Miriam Frías says:

      Tota la raó, Manel. Hauríem de contribuir ajudant als petits comerços locals de tota la vida i apostar pels productes de km 0 de la nostra terra. S’hauria de promoure més aquesta dinàmica i conscienciar a la gent.

      Hace 3 años
  14. Enrique Puig i DomingoEnrique Puig i Domingo says:
    Enric

    Molt d´acord Pilar, el meu avi va obrir la botiga de querviures a Barcelona el 1935, el meu pare i tiets van néixer a casa i vàrem viure fins el 2002 el negoci familiar. Aquí vaig aprendre psicología i sociabilitat. Cada persona és un món, cadascún mereix un tracte diferent perquè tots sóm diferents, especials. És una pena que els negocis de barri vaguin desapareixen per això soc un fan total d´aquesta opció. Gràcies =)

    • Pilar Oltra Vigueras says:

      Doncs així poc et puc explicar!
      És una pena que es perdi tanta professionalitat, tanta gent especialitzada en quelcom tan important com és la nostra alimentació. Vaig tenir la gran sort de gaudir-ho i segueixo a la cerca setmanalment d’aquestes grans experiències. Gràcies, Enrique per seguir-nos.

      Hace 3 años
  15. Jaume RossellóJaume Rosselló says:
    Jaume

    Recuperem la saviesa perduda. I alentim la vida frenètica. A voltes tinc la sensació de fer una cursa absurda cap enlloc.

    • Pilar Oltra Vigueras says:

      Totalment d’acord Jaume, sovint oblidem l’essència del que de veritat importa, alimentació sana i de confiança, tenir una bona conversa, fins i tot divagar……..

      Hace 3 años
  16. Pilar Oltra ViguerasPilar Oltra Vigueras says:
    Pili

    No hauriem de perdre aquests bons costums, en la mida del possible, clar!

  17. Joan Josep MartínezJoan Josep Martínez says:
    Joan Josep

    Encara que no sempre és la més econòmica…

    • Silvia GarrigaSilvia Garriga Sole says:
      Silvia

      Tens tota la raó, i per desgràcia, això fa que molta gent no pugui comprar en aquests comerços perquè no s’ho pot permetre.
      Per això, aquestes iniciatives són tan importants de cara al consumidor en general.

      Hace 3 años
  18. Laialaia says:
    Laia

    Molt interessant!

Deja una respuesta

App Store Google Play