El euro digital, ¿El final del dinero físico?

El dinero digital ha llegado para quedarse aunque para muchos sea un gran desconocido. ¿Podría significar así el fin del dinero físico tal y como lo conocemos?

 

Cada vez estamos más acostumbrados a pagar por medios electrónicos, porque es fácil, cómodo, y no necesitas llevar efectivo encima. Ya hemos oído hablar de las criptomonedas o bitcoins, y de las criptodivisas. Por este motivo Europa no se quiere quedar atrás y creará su propia moneda digital, como ya han hecho países como China, Suecia o Uruguay. Según el Banco Central Europeo (BCE) esta moneda digital podría llegar de aquí a unos 4 o 5 años.

El Euro Digital es lo que conocemos como una moneda electrónica gestionada y supervisada por el BCE, que tanto la podrán utilizar los ciudadanos como las empresas para pagar, y que no sustituirá, en ningún caso el dinero en efectivo, sino que lo complementará. Es lo que se conoce como una moneda digital emitida por un banco central, es decir, una CBDC (Central Bank Digital Currency). 

Lo que sí está claro es que el euro digital no será una criptomoneda, ni un criptoactivo, ha dicho el BCE, puesto que cuenta con el espaldarazo de la Eurozona, y seguirá siendo la moneda de todos los estados miembros.

 

¿Cuándo lo podremos utilizar?

Todavía no está fijada una fecha de lanzamiento, lo único que sabemos es que posiblemente será operativo de aquí a 4 o 5 años aproximadamente. En cualquier caso, crear un tipo de moneda como esta, digital, segura, accesible y eficiente comporta tiempo. Recientemente el BCE hizo una encuesta pública a la población para ver cuál era el interés sobre la necesidad de crear esta moneda digital. La encuesta indica que hay una necesidad y una demanda de esta moneda.

 

¿Y qué ventajas tendrá?

Sería una alternativa al dinero en efectivo en situaciones extremas, como por ejemplo catástrofes en las que no se pueda utilizar el efectivo, y en la que los medios de pago tradicionales, como por ejemplo los TPV, no funcionen. Permitiría efectuar pagos más seguros y más rápidos sin intermediarios. También promovería la innovación financiera, así como la inclusión en el mundo de las finanzas de los países en vías de desarrollo, cosa que ahora les resulta bastante difícil.

 

¿Qué diferencia hay entre el euro digital y las Criptomonedas?

Las criptomonedas no son dinero del Banco Central, por lo tanto la principal diferencia es que los precios de las criptomonedas son volátiles y están apoyadas por empresas o inversores privados. Con la puesta en marcha del euro digital, el BCE estaría blindando el euro, y permitiría a los ciudadanos utilizar esta forma de pago de manera segura. 

Pero no todo son buenas noticias, cuando utilizamos el euro digital se elimina la privacidad que ahora tenemos con el dinero físico.

 

La competencia del euro digital

Una buena parte de los Bancos Centrales están trabajando en el desarrollo de monedas digitales, pero hay algunos países que ya tienen el proceso mucho más avanzado, podemos destacar tres. Por un lado China, de momento se desconoce la fecha de puesta en marcha de su moneda digital, denominada e-Yuan, pero se están haciendo pruebas del funcionamiento de esta moneda en transacciones minoristas. Por otro lado el e-Krona, que es la criptomoneda de Suecia, que el Banco Central ya ha empezado a probar. Y también el e-Peso, del cual se hizo una prueba piloto en 2017, para poder analizar su idoneidad.

Según Christine Lagarde, directora del Banco Central Europeo, el euro digital es un medio de pago en estudio y del cual se podría hacer una prueba piloto este año 2021, a pesar de que su entrada en funcionamiento tardará bastante más. Sea como fuere, la entrada de la moneda digital supondrá una auténtica revolución de la economía tal y como la conocemos.

 

11Onze se está convirtiendo en un fenómeno como primera comunidad fintech de Cataluña. Ahora, lanza la primera versión de El Canut, la super app de 11Onze, para Android y Apple. Desde El Canut se puede abrir la primera cuenta universal en el territorio catalán.

Si te ha gustado este artículo, te recomendamos:

Economía

El corazón de la economía

3min lectura

En 11Onze queremos que la gente se forme para

Comunidad

Dinero y niños

8min lectura

Aprender el valor del dinero puede ser mucho más que un juego para los niños.

Ahorros

¿Guardar dinero en casa es seguro?

4min lectura

Toda la vida hemos oído que tener dinero en efectivo es



Equip Editorial Equip Editorial
  1. Jordi MorenoJordi Moreno says:
    Jordi

    Trobo q igual q l’or té una funció única, els diners físics també. Espero q com l’or, els diners físics continuen vigents per molt de temps.

  2. J.Carles PlanasJ.Carles Planas says:
    Josep Carles

    Bo, pero la pela es la pela

  3. Ricard Calvo VilanovaRicard Calvo Vilanova says:
  4. David PellicerDavid Pellicer says:
    David

    No veig quina és la diferència entre l’euro digital i pagar en euros per mitjans digitals (targeta, Bizum, transferències, …).
    Dieu “Seria una alternativa als diners en efectiu en situacions extremes, com ara catàstrofes, en les quals no es pugui utilitzar l’efectiu i en les quals els mitjans de pagament tradicionals, com ara els TPV, no funcionin”, però en cas de ‘catàstrofe’ també pot quedar inutilitzada la infraestructura informàtica o de comunicacions necessaria per a utilitzar l’euro digital.
    Podeu aclarir que aporta l’euro digital a la operativa normal en euros per mitjans digitals?

    Gràcies.

    • Josep RouraJosep Roura says:
      Josep

      Hola David, l’Euro digital crec que és cash, podria substituir als bitllets i monedes d’Euro actuals.
      És a dir, que podries tenir euros digitals sense necessitat d’obrir cap compte a cap banc. Com l’efectiu actual, però en format digital.

      Hace 2 años
    • AlbertAlbert says:
      Albert

      L’euro digital encara està en una fase molt incipient (https://www.ecb.europa.eu/press/pr/date/2021/html/ecb.pr210714~d99198ea23.es.html), però aquests avantatges són els que detalla el mateix BCE, tot i que, com dius, en funció de la magnitud de la catàstrofe, l’afectació a aquest euro digital també podria ser important (només cal pensar en una “apagada” energètica generalitzada).
      Quant a la diferència amb les transaccions digitals de tota mena, recomano molt la sèrie El Diner (https://www.11onze.cat/aprendre/serie-el-diner/el-diner/), especialment els capítols 01 La doble moneda, 03 La conversió monetària i 05 La creació monetària.

      Hace 2 años
  5. Anónimo says:

    Està clar que amb el tems tot te que cambiar, no podem dependre sempre del matix i dels mateixos .

    • AlbertAlbert says:
      Albert

      Sí, Manel; tot canvia, i més que canviarà! Gràcies per la teva reflexió.

      Hace 2 años
  6. Pere Maria EstremPere Maria Estrem says:
    Pere Maria

    M’he hauré de apuntar a econòmiques…

  7. Jesus Manuel Nuňez TizadoJesus Manuel Nuňez Tizado says:
    Jesus Manuel

    Molt interessant i desitjant que el possin en marxa i no dependre tant dels bancs espanyols.

  8. Francesc Estafanell PujolFrancesc Estafanell Pujol says:
    Francesc de Borja

    Article aclaridor…Gràcies

  9. Miquel Pérez CorralMiquel Pérez Corral says:
    Miquel

    Doncs benvingut el diner digital!

    • Elisabet Porqueras Garcia says:

      Gràcies pel teu comentari Miquel, ens veiem per La Plaça

      Hace 2 años
  10. Pere SorianoPere Soriano says:
    Pere

    Exposició molt interessant. Gràcies per la informació. Adaptem-nos als nous canvis.

    • Jennifer Roca Civit says:

      Moltes gràcies pel teu comentari, Pere

      Que tinguis molt bon dia, ens veiem per La Plaça!

      Hace 2 años
  11. Joan HernándezJoan Hernández says:
    Joan

    Quina és la diferéncia dons entre la Moneda escriptural (privada) o secundaria (es a dir, la que utilitzem al fer una transfeéncia o pagar amb tarjeta) i aquest nova moneda “euro Digital”???

    • Jennifer Roca Civit says:

      Bon dia, Joan, t’he fet un petit recull del que diu el nostre article sobre el que preguntes, espero haver-te ajudat: “L’euro digital és el que coneixem com una moneda electrònica gestionada i supervisada pel BCE que tant la podran utilitzar els ciutadans com les empreses per pagar, i que no substituirà en cap manera els diners en efectiu, sinó que els complementarà. Seria una alternativa als diners en efectiu en situacions extremes, com ara catàstrofes, en les quals no es pugui utilitzar l’efectiu i en les quals els mitjans de pagament tradicionals, com ara els TPV, no funcionin”.

      Que tinguis molt bon dia, ens veiem per La Plaça!

      Hace 2 años
  12. Josep RuaixJosep Ruaix says:
  13. Miquel Dachs clotetMiquel Dachs clotet says:
    Miquel

    Bon dia,

    Ho tinc clar que la moneda física acabarà desapareixent, i que amb el mòbil ho farem tot

  14. Manuel Bullich BuenoManuel Bullich Bueno says:
    Manel

    Molt bon article!!

  15. Mercè ComasMercè Comas says:
    Mercè

    Ben explicat. Són coses que s´han d´anar absorbint de mica en mica. Una cosa és adaptar-se al que hi ha i una altra entendre-ho

    • Jennifer Roca Civit says:

      Moltes gràcies pel teu comentari, Mercè. Que tinguis molt bon dia, ens veiem per la Plaça!

      Hace 2 años
  16. Manel LopezManel Lopez says:
  17. Cristòfol Soler i CladeraCristòfol Soler i Cladera says:
    Cristòfol

    Molt interessant!

  18. Joan Santacruz CarlúsJoan Santacruz Carlús says:
  19. Meritxell CornudellaMeritxell Cornudella says:
    Meritxell

    M’inicio al tema del diner digital. Va bé llegir, gràcies.

  20. alicia Coiduras Charlesalicia Coiduras Charles says:
    Alicia

    Será un bon que l’euro digital, ja que poder assegura més estabilitat que les criptomonedes

    • Aitor Canudas says:

      Segurament Alicia. Per altra banda, pensa que les criptomonedes no estan regulades

      Hace 3 años
  21. Carme Dalmau PlanasCarme Dalmau Planas says:
    Carme

    No sé si és cert, pero vaig llegir ja fa alguns mesos ,que a Suissa ,moltes empreses paguen entre elles ,en monedes virtuals que ells mateixos s,han inventat. De tota manera la vostra expicació m,ha interessat. Gràcies.

    • AlbertAlbert Chic Giménez says:
      Albert

      Com a curiositat, Carme, tinc entès que el cantó suís de Zug accepta, des del febrer d’enguany, el pagament d’impostos amb bitcoin, fins a un import de 100.000 CHF.

      Hace 3 años
    • Marifé FariñasMarifé Fariñas says:
      Marifé

      Gràcies per la teva aportació, Carme! Salutacions!

      Hace 3 años
  22. Joan BringuesJoan Bringues says:
    • David LópezDavid López says:
      David

      Gràcies Joan, desitjo que t’hagi agradat aquest article. Recorda que tens molts més a la secció Magazine. Una salutació i ens veiem a la Plaça.

      Hace 3 años
  23. Joan Jou i BuchJoan Jou i Buch says:
    Joan

    No és certa l’afirmació que totes les criptomonedes siguin volàtils, hi han moltes StableCoins, monedes referenciades a una moneda fiat, sobre les que s’està edificant tot un nou model econòmic.

    • Jordi CollJordi Coll Planas says:
      Jordi

      Si, Joan, és veritat el que dius…, però tot essent així, això no està garantit al cent per cent… M’imagino que és aquesta la interpretació que li volia donar el redactor de l’article… Ningú sap exactament que passaria amb les criptomonedes si hi hagués un daltabaix com el que va succeir l’any 2.007 amb les hipoteques brossa als EEUU, salvant les diferències, clar…

      Hace 3 años
    • laura bunyollaura bunyol says:
      laura

      Que interessant. Bon matís

      Hace 3 años

Deja una respuesta

App Store Google Play